Da bi javna uprava mogla efikasno, delotvorno i stručno da odgovori na potrebe građana i pruži kvalitetne javne usluge u skladu sa principima i standardima „dobrog upravljanja“, deo reformskih aktivnosti je i povećanje transparentnosti rada javne uprave i unapređenje etičkih standarda i odgovornosti pri obavljanju poslova.
Aktivno učešće građana u formulisanju i sprovođenju javnih politika predstavlja jednu od ključnih pretpostavki transparentnog rada uprave. U Republici Srbiji su utvrđene obaveze javnosti rada organa i organizacija javne uprave, kao i pravo javnosti na pristup informacijama od javnog značaja.
Kvalitet javnih politika zavisi od obezbeđivanja učešća javnosti u toku čitavog procesa donošenja odluka, od utvrđivanja koncepta politike do njenog sprovođenja. U skladu sa ovim principom, izmenama Zakona o državnoj upravi i Zakonom o planskom sistemu predviđen je proces sprovođenja sveopštih konsultacija u procesu donošenja propisa, pre raspisivanja samih javnih rasprava.
Partnerstvo za otvorenu upravu
Partnerstvo za otvorenu upravu (POU) je značajan paralelan i komplementaran mehanizam kojim se obezbeđuje šire učešće civilnog društva i stručne javnosti u RJU. Srbija je 2012. godine postala učesnica Partnerstva za otvorenu upravu – Open Government Partnership, međunarodne inicijative čija je svrha obezbeđivanje podrške i većeg angažovanja vlada širom sveta u cilju poboljšanja integriteta, transparentnosti, efikasnosti i odgovornosti javne vlasti. Ostvaruje se kroz izgradnju poverenja javnosti, saradnju sa organizacijama civilnog društva, osnaživanje učešća građana u upravljanju, borbu protiv korupcije, pristup informacijama, upotrebu novih tehnologija. Republika Srbija je do sada izradila tri akciona plana. Od perioda kada je usvojen prvi Akcioni plan do danas, sprovođenje POU inicijative podignuto je na viši nivo. Podignut je nivo obaveštenosti državnih organa u vezi sa ovom inicijativom i značajno je unapređena saradnja sa civilnim društvom, što je jedan od glavnih principa otvorene uprave.