Civilno društvo je neizostavan partner državnim institucijama u kreiranju pravednijeg, demokratskog društva zasnovanog na vladavini prava. U tom smislu, udruženja i druge organizacije civilnog društva važan su akter i u reformisanju javne uprave u Republici Srbiji, od donošenja važeće Strategije reforme javne uprave 2014. godine do danas.

Visok stepen transparentnosti i uključivanja civilnog društva u pripremu strateških dokumenta kojima se oblikuju pravci promena javne uprave kod nas učinili su ovu oblast jednom od najboljih polja saradnje organa javne vlasti i civilnog sektora.

Šta više, proces reforme javne uprave učinio je da se glas civilnog društva u procesima donošenja odluka znatno više čuje, a temu saradnje organa javne uprave i organizacija civilnog društva učinio temom o kojoj se sve više javno razgovara.

Zašto je važno civilno društvo?

  • Okuplja i predstavlja građane
  • Predstavlja most između građana i države
  • Omogućava kontinuirano učešće građana u društvenom i političkom životu
  • Demonstrira slobodu udruživanja kao jednu od temeljnih demokratskih sloboda
  • Kontroliše i nadzire rad organa javne vlasti
  • Poseduje značajnu ekspertizu i iskustvo

Zašto je važna saradnja organa javne uprave sa civilnim društvom…?

  • Olakšava organima uprave pristup građanima i omogućava da se njihov glas čuje
  • Jača poverenje u državu i njene institucije
  • Pokazatelj je razvijenosti demokratije
  • Ukazuje na otvorenost, transparentnost, inkluzivnost vlasti, naročito uprave
  • Obezbeđuje kvalitetnije propise i njihovu primenu
  • Predstavlja neizostavni deo političkih kriterijuma za članstvo u Evropskoj uniji

…a zašto je obavezna?

  • Zakon o planskom sistemu i podzakonski akti
  • Zakon o državnoj upravi i Pravilnik o smernicama dobre prakse za ostvarivanje učešća javnosti u pripremi nacrta zakona i drugih propisa i akata
  • Poslovnik Vlade
  • Zakon o lokalnoj samoupravi

Kako do uspešne saradnje?

  • Informisanje – pravovremeno, potpuno i objektivno objavljivanje informacija o radu organa javne uprave, posebno poziva za učešće u pripremi propisa i dokumenata javnih politika
  • Savetovanje – kvalitetno sprovođenje konsultacija i javnih rasprava i izveštavanje o njihovim ishodima
  • Uključivanje – uključivanje organizacija civilnog društva u radne grupe za pripremu propisa i dokumenata javnih politika
  • Partnerstvo – zajedničko kreiranje, sprovođenje i praćenje realizacije aktivnosti

Šta smo do sada uradili u okviru reforme javne uprave?

  • Uspostaljen je pravni okvir koji obavezuje organe uprave na uključivanje građana i civilnog društva u procese izrade propisa i dokumenata javnih politika od najranije faze njihove pripreme.
  • Uspostavljen je sistem za dodelu budžetskih sredstava organizacijama civilnog društva putem javnih konkursa, zasnovan na jasnim procedurama i unapred utvrđenim kriterijumima.
  • Donete su Smernice za uključivanje organizacija civilnog društva u donošenje propisa.
  • Uvedena je praksa izrade i objavljivanja Građanskog budžeta organa javne uprave koji ima za cilj da na jednostavan i razumljiv način prikaže način trošenja budžetsakih sredstava
  • Učinjen značajan pomak u „otvaranju podataka“ nastalih u radu organa uprave, a koji su značajan resurs za istraživačke i analitičke aktivnosti civilnog društva.
  • U partnerstvu sa civilnim društvom izrađena su dva akciona plana za sprovođenje incijative Partnerstvo za otvorenu upravu u Republici Srbiji koja upravo podstiče međusektorsku saradnju i uključivanje civilnog društva u reformske procese.

Kancelarija za saradnju sa civilnim društvom

Od 2011. godine Republika Srbija poseduje Kancelariju za saradnju sa civilnim društvom, koja kao služba Vlade nastoji da unapredi dijalog i saradnju organa javne uprave i organizacija civilnog društva.