eŠalter-za-nepokretnosti_004-e1577372193193

Izmenama Zakona o porezima na imovinu, usvojenim prošle nedelje u Narodnoj skupštini, od 1. januara 2020. biće ukinuta obaveza podnošenja prijava za poreze na imovinu, prenos apsolutnih prava i nasleđe i poklon prilikom zaključenja ugovora o kupovini stana ili kuće ili sprovođenja ostavinske rasprave. To znači da građani i privreda više neće imati razlog da odlaze na šaltere poreskih organa da podnesu poreske prijave.

Javni beležnici će unositi podatke o prometu nekretnine ili ostavini u svoj elektronski sistem, a  podaci iz tog sistema će biti dostupni Poreskoj upravi i lokalnim poreskim organima, koji će po službenoj dužnosti utvrditi visinu poreske obaveze. Ovo je omogućeno zahvaljujući elektronskom umrežavanju različitih državnih organa nadležnih za ovu oblast  preko Servisne magistrale organa.

U Srbiji se godišnje obavi oko 120 000 kupoprodaja nepokretnosti i ostavinskih postupaka, a ukidanje podnošenja poreskih prijava u ovim situacijama ukinuće dva šaltera i smanjiti troškove građanima i privredi za najmanje 6,5 miliona evra u naredne četiri godine, pokazuju procene projekta „Uvođenje jedinstvenog šaltera za registrovanje nekretnina u Srbiji“, koji se realizuje uz podršku Fonda dobre uprave Vlade Ujedinjenog Kraljevstva, a koji je i inicirao njihovo ukidanje.

U prvoj fazi reforme koja je započeta u julu 2018. ukinuta je obaveza odlaska u katastar jer javni beležnik šalje isprave za uknjižbu katastru po službenoj dužnosti putem sistema eŠalter. U drugoj fazi, od januara 2020. javni beležnik zamenjuje još dva šaltera – Poresku upravu i lokalnu poresku administraciju. Sve informacije o pojednostavljenoj proceduri nalaze se na sajtu http://upisnepokretnosti.rs.